Sette miljøet først
Fotocredit: René Cortis

Program 2019

Årets lokalvalg er et valg mellom grå eller grønn politikk. Miljøpartiet De Grønne kommer ikke til å ofre miljøet for gjennomslag på andre saker.

MDG Hadsel er et grønt og frisk pust, kampklar for miljø, klima og gode løsninger for lokalsamfunnet. Vi vil alltid sette miljøet først!

• Vi ønsker oss et åpent og raust lokalsamfunn der mennesker og miljø er viktigst.
  • Vi vil at det skal være enkelt å leve bærekraftig og ta miljøvennlige valg i hverdagen.
  • Vi vil at Hadsel kommune skal gå foran og vise vei. Miljøhensyn og bærekraft skal være bærende i alle kommunale planer og vedtak. Uten et levelig klima har vi ingen framtid. Kommunen må erklære klimakrise.

Hvordan skal vi få til dette?

Miljøpartiet De Grønne i Hadsel har ikke ALLE svarene ennå, men vi lover at vi aldri gir oss på miljø!

Vi vil kjempe for:

1 Et grønnere nærmiljø med gode miljø- og klimaløsninger

I Parisavtalen har vi i Norge forpliktet oss til å redusere våre utslipp for å hindre temperaturen å stige mer enn 1,5 grader. Dagens regjering er ikke villig til å gjøre det som må til, blant annet å avslutte oljeproduksjonen. Vi vet også at vi alle må endre forbruket vårt og ta vare på det vi allerede har. Vi må derfor gjøre det enklere å gjøre miljøvennlige valg i hverdagen.

Dette vil vi i MDG Hadsel bidra til ved å:

• Arrangere byttedager og reparasjonskafé.
  • Fullføre miljøgata i Stokmarknes sentrum, uten biltrafikk og med god plass til myke trafikanter.
  • Vi vil ha grønne lunger og positive møteplasser for trivsel og aktivitet. Vi vil ha leke- og aktivitetsområder i sentrum av både Stokmarknes, Melbu, Sandnes, Hennes og Strønstad.
  • Innføre bilfrie områder rundt skole, eldresenter, idrettsanlegg og sentrumstorg, der folk skal kunne bevege seg trygt og sikkert. Parkeringsanlegg styres utenom områder der folk skal ferdes. Bevegelseshemmede skal selvsagt ivaretas.
  • Miljø, klima og bærekraft skal vurderes og gis avgjørende vekt i alle kommunale vedtak og planverk.
  • Innføre kildesortering i alle kommunale bygg.
  • Kommunens innkjøp skal være grønne.
  • Kun elbiler i kommunens bilpark.
  • Alle kommunale nybygg skal ha grønne tak, solceller og være miljøvennlige.
  • Forby engangsplast og begrense bruk av plast.
  • Stopp i alle utslipp til hav. Kommunen må rydde opp i gamle kloakkutslipp som går rett ut i fjorden.
  • Kommunalt klimabudsjett for å være sikker på at vi når våre klimamål.

2 Ha et åpent lokalsamfunn hvor alle blir regnet med

Vi vil ha et åpent lokaldemokrati som sikrer inkludering og som er i stand til å møte nye utfordringer. Hvis alle ser nytten av å engasjere seg, skaper vi mer samhørighet og bedre beslutninger både lokalt, nasjonalt og globalt. Verden står innfor en stor oppgave der det ikke er nok å løse de nære og kortsiktige problemene.

Vi må vise langt mer omtanke for fremtidige generasjoner og det globale fellesskapet om vi skal lykkes. Den beste grobunnen for dette er økt deltakelse, mer medvirkning, involvering og ansvarliggjøring. Vi vil ha en åpen og offentlig debatt hvor flere kjenner seg igjen og blir inkludert. Vi vil styrke åpenhet og innsyn i politiske beslutninger, og gjøre det lettere å delta og engasjere seg i samfunnet. Det er kunnskap og ikke følelser som skal være avgjørende, og vi vil alltid sette sak og klart språk foran personangrep og tåkeprat. Vi vil ha en åpen debatt, hvor det skal være enkelt å ha dialog og påvirke oss.

Vi vil være et mangfoldig og representativt parti som ikke er redd for å lytte og ombestemme oss når det er gode grunner til det. Vi vil engasjere ungdom i demokratiet. Miljøpartiet De Grønne Hadsel vil gi lokaldemokratiet større plass, og gi innbyggerne i Hadsel mer påvirkning på de sakene som avgjøres lokalt.

MDG Hadsel vil:

• Gjenåpne kommunens sørvistorg, slik at innbyggerne møter velinformerte mennesker som veileder og gir svar.
  • Kommunen skal være åpen og tilgjengelig. Kommunen skal aktivt informere på internett.
  • Kommunen skal hente inn forslag og meninger fra innbyggerne, og innspillene skal vektlegges i avgjørelsesprosesser. Kommunen skal bruke innbyggerhøring aktivt for at hver borger skal kunne delta i viktige beslutninger. Når vi spør og får svar, skal det forplikte.
  • Lytt til ungdommen! Vi vil styrke ungdommens demokratiske innflytelse. Vi vil ha et ungdomsråd som har reell innflytelse og stemmerett for 16-åringer ved lokalvalg.
  • Delta i den offentlige debatten på en saklig og inkluderende måte, og invitere innbyggerne inn i meningsutveksling.
  • Kommunen skal lære av de som får det til. Når vi ikke har nok kunnskap selv, skal vi hente den inn. Evaluering og informasjon er viktig og undervurdert.
  • Hadsel er en forholdsvis liten kommune, med små fagmiljø. Kompetanse er viktig for rettssikkerheten til innbyggerne i kommunen, og gjelder for alle fagområder. Miljø- og klimaspørsmål er grenseoverskridende. Vi ønsker derfor å styrke Vesterålen som region, og ha utstrakt samarbeid med de andre Vesterålskommunene.

3 Gi en trygg oppvekst for alle

Vi vil at Hadsels barn og unge skal være glade, trygge og oppleve at de har muligheter i lokalsamfunnet de vokser opp i, uavhengig av om de bor på et lite eller større sted. Kunnskap, muligheter og mangfold skal være bærende verdier. Det er viktig at alle blir sett og akseptert som de er, at barnehager, skoler og lokalmiljø er tilrettelagt for alle og at alle kan delta i fritidstilbud. Vi vil forebygge utenforskap gjennom aktiv forebygging. Kultur er viktig for trivsel og utvikling, og må ikke bli en salderingspost for kommunen i trange tider.

MDG Hadsel vil:

• Ha en god offentlig skole med barne- og mellomtrinn på Hennes, Sandnes, Melbu, Stokmarknes og Strønstad. Vi ønsker et privat og ikke kommersielt skoletilbud velkommen, men ikke på bekostning av den offentlige skolen. En ny privatskole må derfor være et supplement.
  • Ha miljø og bærekraft inn i skolen, med skolehager med matproduksjon ved alle kommunens skoler, gratis skolemat og økologisk frukt og grønnsaker i løpet av skoledagen.
  • Vennskap og positive arenaer for sosial samhandling er viktig for barn og unge. Vi ønsker å ha ungdomsklubber både på Melbu og Stokmarknes. Vi vil ha gratis busstransport slik at ungdom kan delta på aktiviteter. Vi vil ha gode utstyrslåneordninger og vil ha tilskuddsordning for organisasjoner som har lavterskel sosiale/fysiske aktiviteter tilsvarende kulturstøtteordningen.

4 Forebyggende helsearbeid og lære av de som får det til

Miljøpartiet De Grønne ønsker et økt fokus på forebyggende helsearbeid. Vi vil gi barn og ungdom en oppvekst preget av et inkluderende nærmiljø, et sunt kosthold og fysisk aktivitet. Helsefremmende aktiviteter skal være lett tilgjengelig for alle.

Helsepolitikk må sees i sammenheng med andre politikkområder og et bærekraftig samfunn fremmer god helse. Syke og pleietrengende mennesker skal få god og trygg omsorg av høy kvalitet.

Eldre i Hadsel skal være trygge på at de får omsorg som er tilpasset dem som enkeltindivid og deres behov. Personsentrert omsorg skal gis på alle nivåer, og ingen skal oppleve å ikke bli hørt, inkludert og ivaretatt med verdighet.

MDG Hadsel vil:

• Legge til rette for friluftsliv og fysisk aktivitet for alle. Vi ønsker at alle skal kunne bruke den vakre naturen vi har i kommunen. Tilgjengeliggjøring må skje med minst mulig inngrep for å ta vare på naturmangfoldet.
  • Trappe opp psykisk helsevern, spesielt rettet mot barn, ungdom og eldre. Vi vil øke stillinger i helsestasjonstjenesten, skolehelsetjenesten og rus- og psykiatritjenesten. Vi vil ha tilbake kommunepsykologen.
  • Vi vil styrke rus-, psykiatri- og eldreomsorgen i kommunen, ved å inngå interkommunale samarbeid. Vi gir bedre tilbud sammen med andre enn middels tilbud alene.
  • Vi vil at alle sentrum i kommunen skal være demensvennlige samfunn. Vi vil stoppe prosessen med bygging av bemannede omsorgsboliger på Ekren, fordi det strider mot både de eldres og fagpersonenes ønsker. Morgendagens eldreomsorg bygges nær sentrum, ikke isolert.

5 Støtte grønn næringsutvikling

Et næringsliv som opererer innenfor naturens tålegrenser er det eneste som kan trygge arbeidsplasser, verdiskaping og velferd på lang sikt. De bedriftene som i dag leder an på miljø og bærekraft, er de som vil lykkes i morgendagens konkurranse.

2017 var FNs internasjonale år for bærekraftig turisme. Mange er nå mer bevisste på at de ønsker å reise miljøvennlig, og foretrekker bærekraftige reisemål. Dette er et voksende segment som blir mer og mer lønnsomt. Et grønt reiseliv betyr økt verdiskaping og økt sysselsetting for Hadsel. Besøkende fra hele verden kommer til Vesterålen for å oppleve ren og stille natur. Naturen er et av våre fremste kjennetegn og et viktig konkurransefortrinn som vi må ta vare på.

MDG Hadsel ønsker bærekraftig og økologisk fiskeoppdrett fra lukkede anlegg, med fiskefôr basert på kortreiste råvarer og hvor avfall fra anleggene blir gjenbrukt. Vi vil kreve kartlegging og oppfølging for å dokumentere konsekvensene av oppdrettsanlegg i kommunen.

Vi vil ha et landbruk med økt fokus på lokale ressurser og bruk av utmark med mange positive gevinster, som høy dyrevelferd, økologi, åpent kulturlandskap, artsmangfold og økt selvforsyningsgrad. Vi vil ha et landbruk som aktivt bidrar til å binde CO2.

MDG Hadsel vil:

• Samarbeide med vesterålskommunene for å bli et bærekraftig reisemål med stor satsning på økoturisme.
  • Gi støtte til gründere som ønsker å tilby opplevelsesaktiviteter i naturen uten at det går på bekostning av bærekraft og gjenbruk for kommende generasjoner.
  • Arbeide for å hindre cruisetrafikk i regionen, og etablere landstrøm til Hurtigruten/Kystruten.
  • Legge til rette for økt sykkelturisme og fotturisme, blant annet ved hjelp av økt skilting og tilgjengelig turistinformasjon.
  • Legge til rette for at flere turister kan ankomme regionen ved hjelp av kollektivtransport, blant annet ved å tilby flybuss til Skagen.
  • Fremheve kulturminner i kommunen.
  • Støtte kystopprøret ved å jobbe for nytt kvotesystem som sikrer forsvarlig utnyttelse av fiskeressursene og skaper lokale arbeidsplasser. Ressursene må tilbake til kystfiskerne.
  • Legge til rette for salg av fersk fisk i kommunen.
  • Gi støtte til elektrifisering av fiskeflåten.
  • Økologisk og mer miljøvennlig oppdrettsnæring, med nullutslipp fra lukkede anlegg innen 2025. Vi ønsker null rømming for å ta vare på vår sårbare villaks- og sjøørretbestand. Eventuelle åpne anlegg må ut på åpent hav og være flyttbare for å spre miljøbelastningen.
  • Stimulere til økt økologisk småskala produksjon av grønnsaker både på friland og i drivhus samt dyrking av hardføre korn og belgvekster som plantebasert proteinkilde.
  • Stimulere til økologisk lokalmatproduksjon og salg.
  • Stoppe replanting av granskog, og sørge for en gjeninnføring av naturlig bjørkeskog. Dette for å sikre artsmangfoldet, naturlig CO2-fangst og ta vare på det naturlige landskapet.
  • Stimulere og premiere forvaltning av skogen. Hadsel har mye skog som ikke pleies. Ung skog fanger mest CO2.
  • Vi vil ha gode kjøttfrie alternativer lett tilgjengelig. Vi vil innføre kjøttfrie dager og økologisk mat i kantiner og kommunale boliger.
  • Etablere bynære parsellhager, grønne tak på alle kommunale bygg og insektvennlige kommunale grøntarealer.

6 Framtidsrettet samferdsel

Miljøpartiet de grønne vil gjøre det lettere for folk å velge miljøvennlig transport i hverdagen, gjøre oss mindre avhengige av bilen og gjøre det attraktivt å gå og sykle i hverdagen. Vi vil at mennesket, den myke trafikant, skal prioriteres foran personbilen.

MDG Hadsel vil:

• Ha fortgang i utbyggingen av sykkelveier i kommunen. Nå vil vi få fullført sykkelveien mellom Stokmarknes og Melbu.
  • Hurtigladere for elbil både på Stokmarknes og Melbu.
  • Et bedre rutetilbud med buss, slik at det kan bli et reelt alternativ for flere. Vi vil ha flere avganger med mindre og mer miljøvennlige busser, og en prisreduksjon på minst 20 prosent. Vi vil prøve ut nye transportløsninger, som bestillingsbuss.
  • Opprettholde Skagen som småflyplass. Med framtidens elfly er det de små flyplassene som teller.
  • MDG er selvfølgelig for utbygging av Nord-Norge-banen nordover fra Fauske, og vil ha togarm ut mot kysten.